Men i filmen utmanas Deckard med tanken att han själv kan vara en eplikant, och finner sig själv ifrågasätta hans... Referenslista Scott, R. Alphaville, släppt i följer inte bara riktlinjerna som fastställdes av New ave-rörelsen, utan förenar också genrerna film noir och vetenskap... Blade Runner. Metropolis Dir. Det första kasinot använder en upprorisk höjdpunkt av färg som används för att framhäva arkitekturen, medan det andra kasinot gjordes i en mer klassisk stil av fresk- och gipsskulpturkombinationer. Arkitekturuppteckning. Blade runner uppsatser, Dackard känner respekt för replikanterna som uppskattar tiden och livet i sig mycket mer än riktiga människor, blade runner uppsatser.
Senaste uppsatser
Vid första anblicken är det lätt att identifiera vad betyder att vara en människa, vilket hänvisar till ett koncept av Homo sapiens-arter, blade runner uppsatser. Det betyder att att vara människa innebär att vara differentierad från djur. Därför, till skillnad från djur, har människor inte bara biologiska behov utan också ständiga behov av kommunikation inom samhället. Därför känner människor alltid behovet av att kommunicera med vänner och familj. Angående detta, att vara intelligent och ha förmågan att tala betyder inte helt att vara en människa. Mänskligheten är huvuddraget som gör oss medvetna om att vi tillhör en viss blade runner uppsatser. Filmen Blade Runner är ett ljust exempel på det gradvisa förverkligandet av mänskliga drag och en svår process för personlighetsformning.
Blade Runner är en science fiction-film som skildrar Los Angeles där sofistikerade humanoida varelser som kallas replikanter skapades som en arbetskraft som tjänstgjorde i de yttre kolonierna bortom den mänskliga världen. Det är därför de inte erkänns i den mänskliga världen som en fullvärdig medlem av samhället. Filmens huvudperson är en blade runner som är tränad att likvidera de förrymda blade runner uppsatser tills de blir för mänskliga. I allmänhet avslöjar filmen problemen med mänsklig moral och mänskligt beteende; det är berättelsen som berättar kärnan i föreställningen om mänsklighet. I den här filmen går huvudhjälten igenom många äventyr och förändrar därmed sin syn på hur det är att vara människa.
Författarna till filmen har för avsikt att presentera sin egen idé om mänskligheten. Harrison Fords hjälte, Rick Deckhard, zoomar in på gatorna i det ständiga sökandet efter de förlorade replikanterna. I början blade runner uppsatser undersökningen, blade runner uppsatser, Deckard söker tillsammans med sin partner fyra replikanter som flytt från kolonin. Medan han undersöker fallet upptäcker hjälten att hans älskade är en replikant så att det var den första när han börjar omvärdera maskinerna. Dessutom, blade runner uppsatser, det faktum att han hade tillgivenhet för en varelse som inte har någon själ och hjärta har tvingat honom att se på sitt liv från en annan vinkel.
Under filmens gång stöter Rick på många situationer som fick honom att fundera över livets verkliga syfte och varför replikanter anses vara onda varelser eftersom de skapades av människor. Om så är fallet, så är allt som skapas av människor skadligt så att människorna själva är onda. Istället var makt och styrka de stora dygderna, blade runner uppsatser. I scenen, när Rick Dackard stöter på replikanterna, lyckades han bevittna i vilken utsträckning robotarna var förskräckta över att vara på väg mot döden. De avslöjar sin extrema önskan att leva och det är därför de var redo att kämpa till slutet. Han var också förvirrad över hur humanoider behandlar människor. Till exempel, istället för att uttrycka sitt hat, försöker Roy hjälpa Sebastian, en människa som lider av det accelererade åldrandet.
Här känner Dackard respekt för replikanterna som uppskattar tiden och livet i sig mycket mer än riktiga människor. Den mest spännande scenen i filmen är takscenen där det slutliga slaget mellan de humaniserade maskinerna och hårdhjärtade människorna uppstår. Även om människor vinner i denna kamp, avslöjar replikanter sin rikare andliga inre värld än vad människor gör. Blade runner uppsatser fartyg i brand utanför axeln f Orion. Jag såg C-strålar glittra i mörkret nära Tanhauserporten. Alla dessa ögonblick kommer att gå förlorade med tiden, som tårar i regn...
Tid att dö. Roy får Rick att tro att livet är underbart och det mest blade runner uppsatser sak i världen. Endast samarbete och ömsesidig hjälp kan generera kärlek och respekt, blade runner uppsatser. Därför insåg huvudpersonen i filmen att det var Homo blade runner uppsatser betyder inte att vara helt mänsklig. Scott, Ridley Blade Runner Harrison Ford, Rutger Hauer, Sean Young. DVD: Columbia-EMI-Warner, nelson Entertainment. Behöver ett skräddarsytt uppsatsprov skrivet från grunden av en professionell specifikt för dig? certifierade skribenter online. Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår policy för cookies. Läs mer. Du är fri att använda den för forsknings- och referensändamål i blade runner uppsatser att skriva ditt eget papper; du måste dock citera det i enlighet med detta.
Begäran om borttagning. Om du är upphovsrättsinnehavaren till denna tidning och inte längre vill ha ditt arbete publicerat på IvyPanda, blade runner uppsatser. FÅ SKRIVHJÄLP. Citera denna tidning. Välj en referensstil:. Kopiera till Urklipp Kopierat! APA-6 MLA-8 Chicago N-B Chicago A-D Harvard. Referens till IvyPanda. Bibliografi IvyPanda. Referenser IvyPanda. Fler relaterade tidningar. Kontrollera priset på ditt papper. Om du fortsätter kommer vi att anta att du godkänner vår cookiepolicy OK.
uppsatshjälpforum
Frankenstein och lade Runner Förtryckta skapelser i Frankenstein och lade Runner Trots att Mary Shelleys roman Frankenstein och Ridley Scotts film lade Runner är mer än år ifrån varandra delar liknande teman om individers svåra situation att bli erkända som medlemmar av samhället. Frankenstein publicerades först i och återpublicerades i och berättar om berättelsen om Dr. Victor Frankenstein och konsekvenserna som han möter efter att ha tagit makten över livet, döden och skapelsen i sina egna händer. lade Runner, å andra sidan, släpptes ut och följer Rick Deckard när han ger sig ut för att stoppa en grupp humanoider från att skapa ytterligare förödelse i deras strävan att trotsa de lagar som har instiftats av människor och är avsedda att förtrycka deras mekaniska motsvarigheter.
oth Frankenstein och lade Runner skildrar konflikten som outsidern -- varelsen i Frankenstein och replikanterna i... Josey, T n. En jämförelse mellan Frankenstein och Blade Runner, tillgänglig 1 juni ,. filma "blade runner" och kommer att belysa de olika testerna som utfördes i den, den kommer ytterligare att skilja mellan människor och replikanter och kommer att betona de tester som utförts och testernas variation på såväl människor som replikanter. Uppsatsen kommer att analysera teorin om sinne ytterligare och ta fram olika andra diskussioner. Blade runner Begreppet verklighet har alltid varit märkligt, eftersom det är det mänskliga sinnets uppfinning, men det verkar som om vår skapelse börjar gå isär i sömmarna i dessa så kallade "postmoderna" tider.
I denna tänkta "postmoderna" värld, som vi för närvarande lever i, är föreställningen om "verklighet", eller snarare hur våra sinnen uppfattar den, en särskild anledning till oro. Om man stannar och tittar sig omkring för ett ögonblick är det mycket lätt att hitta former av "simulacra", som vi anser vara "riktiga". Blade Runner: Genre, konflikt och tvetydigheter Konflikten i hjärtat av Blade Runner är som den i de flesta noir-, neo-noir- och deckarfilmer - en kamp mellan gott och ont. I Blade Runner är denna konflikt särskilt övertygande eftersom skillnaden mellan dessa två krafter i bästa fall är tvetydig. Filmen använder mannen vs. monstermotiv som framförs i Shelleys gotiska mästerverk Frankenstein i Blade Runner det är uppdaterat till man vs.
maskin för att passa den futuristiska miljön, och detta motiv låter filmen utforska frågan om vad som gör oss mänskliga, intelligenta, kännande och dödliga. Filmens underliggande filosofiska ton används inte på ett pedantiskt sätt utan snarare för att framkalla sympati för filmens mest intressanta karaktärer -- replikanterna själva -- såväl som de individer som är ansvariga för att skapa dem och förstöra dem. Filmens hjälte, Deckard, är en av de senare... Blade Runner, regisserad i Ridley Scott, är en film som undersöker verklighetens natur, något som den leker med väldigt mycket med hjälp av faktorer som visuella och minnesdesign.
Filmen innehåller Deckard, huvudpersonen som jagar replikanter. Men med tiden blir det tydligt att Deckard inte är så olik de han jagar Reagle, efter att Deckard berättat för Rachael att hennes bilder och minnen bara är kopior av de som längtar till Tyrells systerdotter, somnar han mitt bland sina egna barndomsfotografier" Reagle , Detta visar att minnets helighet och falliilitet har en helhet och hur minnet tillsammans med de visuella elementen i ens kollektiva verklighet kan göra mycket när det gäller att forma ens perspektiv. Minnet kan förvränga, filmen påminner en försiktigt, och denna förvrängning kan... Dystopi De två välkända science fiction-filmerna som kritiseras i den här artikeln -- all-E och Blade Runner -- kommer att kritiseras och kontrasteras när det gäller följande dikotomier: utopi och dystopi; teknofobi och teknofili; och framtid och nostalgi.
Tes: dessa filmer gräver både in i den potentiellt katastrofala miljöframtiden för planeten, och var och en på sitt sätt ger en alternativ framtid. all-E och Utopia: Denna härjade planet är ingen utopi i traditionell mening, förvisso, men all-E har utvecklats under de senaste åren; någon form av mutation kanske är det som har gjort det möjligt för honom att överleva i en mycket radioaktiv miljö. Att överleva ensam med undantag för en kackerlacka som är en av få arter som kan överleva fruktansvärda förorenande händelser som strålning är ett bevis på hans överlevnadsförmåga. Trots allt, utopi... Verk Citerade Bennett, Jane. Det moderna livets förtrollning: fasthållanden, korsningar och etik. Princeton, NJ: Princeton University Press. Brooker, Will. Blade Runner Experience: The Legacy of a Science Fiction Classic.
New York: Columbia University Press, Jenkins, Mary. The Trumpeter Journal of Ecosphy. bildspråk i filmerna Chinatown och Blade unner och jämför film-noir-typen av bilder med den faktiska statistik som finns tillgänglig i de senaste Census-resultaten från Los Angeles som kännetecknar hudfärgen i Los Angeles i På alla tre arenorna ser vi ett Los Angeles-område som är multietnisk, smuts och smuts ingår. På många sätt, även om filmbilden är annorlunda, har alla tre karaktäriseringarna på många sätt mer gemensamt än skillnader.
I alla tre porträtten har den smutsiga, grusiga och repressiva stadsbilden potential att svälja invånarna i Los Angeles-mörkret som är nästan lika tjockt som påtagligt som den nionde egyptiska mörkrets plåga. Filmerna diskuterar exakt och effektivt "känslan" av staden och stadens stadsdelar. Författaren kommer att ge exempel från filmerna för att illustrera detta, liksom likheterna och skillnaderna. Analys i allt... Referenser U. Census Bureau. Handelsdepartementet. Los Angeles city, Kalifornien QuickLinks. Washington, D. den digitala tidsåldern inkluderar världar som är mycket fantasifulla, t.ex.
Harry Potter-filmer. Filmer skapas ibland i litterär form och förvandlas sedan till ett manus och en film. Filmer sedan s och in på 2000-talet har använt fysiska modeller och scenegenskaper av något slag, t.ex. Metropolis, Blade Runner, A Space Odyssey och Harry Potter. I den digitala tidsåldern skapas visuella effekter av sammansatta bilder och pågående produktionstekniker, metoder och berättelser. Vad denna fråga främst förmedlar är genomförbarheten i samband med den växande trenden att använda digitala tekniker i filmskapande.
Vikten av digitalisering, datorgenererade bilder och visuella effekter har vuxit enormt och det kan bevisas med hjälp av olika relevanta exempel. I uppsatsen har digitaliseringens tekniska mervärde tillsammans med digitaliseringens för- och nackdelar diskuterats. Äntligen framtiden för digital filmskapande... Matrix, lade Runner och Metropolis Science-Fiction-filmer har utvecklats genom decennierna allteftersom tekniken utvecklats, vilket möjliggör större specialeffekter och visuella demonstrationer av världar som är överkörda av maskiner. Tre sådana filmer - The Matrix, lade Runner och Metropolis har manifesterat sina berättelser inte bara genom sitt landskap och futuristiska landskap, utan också genom samhället och de krafter som styr dem.
I sina essäer undersöker Stan rakhage och Giuliana runo dessa influenser inom film och hur de visar historiens relevans i ett socialt sammanhang; postmodernistiska influenser; och uppfattningarna om syn som de visas på film. I runos essä Ramble City: Postmodernism and lade Runner undersöker runo filmen lade Runner, eftersom den relaterar till postmodernism och idealen kring arkitekturen och den sociala infrastrukturen i världen där människor saknar en "riktig" historia, och därför filosofiskt sett, en "riktig" tillvaro. Staden lade Runner är inte den ultramoderna,... Bibliografi Blade Runner Dir. Baserad på Philip K. Dick's Do Androids Dream of Electric Sheep? Metropolis Dir. Fritz Lang Baserad på Thea Von Harbous roman. människor interagerar med teknik på allt mer sofistikerade och meningsfulla sätt, de etiska och filosofiska frågorna som ställs av artificiell intelligens börjar bli mer pressande än någonsin tidigare.
Science fiction-genren har främjat ett lika ambivalent förhållande mellan människor och teknik som vetenskapsmän och futurister har gjort. Både de potentiella fördelarna och nackdelarna med artificiell intelligens har undersökts, och man har bett människor som är involverade i utvecklingen av AI-teknik att överväga konsekvenserna av deras arbete. Nick Bostrom har till exempel indikerat behovet av att utvecklare av artificiellt intelligenta system samarbetar med kognitiva forskare för att minska riskerna genom att programmera AI från början för att agera endast i människors bästa Shead 1. Men antagandet att AI på något sätt så småningom kommer att behöva eller vilja konkurrera med människor med potential att övervinna eller erövra människor är just det: ett antagande.
Det är ett felaktigt antagande eftersom... Alphaville Analysis of Godards Alphaville French New Ave cinema dök upp under s och var inspirerad av kritiken från Andre Bazin och Jacques Donial-Valcroze som hjälpte till att grunda Cahiers du Cinema. Cahiers du Cinema hjälpte till att etablera två filmskapande filosofier som skulle hjälpa till att vägleda New Ave auteurs i skapandet av deras filmer. Dessutom skulle New Ave-regissörer också upprätta en uppsättning riktlinjer som skulle hjälpa till att klassificera deras filmer som en del av New Ave-rörelsen. Bland grundarna av New ave-rörelsen var Jean-Luc Godard vars filmer inte bara följer rörelsens riktlinjer, utan också tänjer på gränserna och låter honom använda sina filmer för att utforska politik, genrer och filmstilar.
Alphaville, släppt i , följer inte bara riktlinjerna som fastställdes av New ave-rörelsen, utan sammanför också genrerna film noir och vetenskap... Verk som citeras Alphaville. Jean-Luc Godard. Frankrike: Athos Films, Phillips, Craig. Öppnade 8 april Spicer, Andrew. Film noir. New York: Pearson Education, Personligt uttalande: Hälsningar, mänskliga. Jag är LoveBunny, och jag ger råd om relationer och även sex. Du är här och tittar på min glasinneslutning för att du är orolig i ditt förhållande, eller du söker råd för hur du driver din älskare vild, eller kanske behöver du bara konkreta råd för hur du hittar en älskare - även om det är i dessa dagar av sociala medier och oavbruten uppkoppling, om du inte kan hitta någon att ligga med dig, gör du det fel.
Och det är där jag kommer in. Du kan ställa alla frågor som rör relationsgenren. Min form är en klassisk automat -- en spöklik sorts robotdocka som utför vissa funktioner inom ett begränsat och avgränsat fysiskt fält. Vissa kanske känner igen mitt utseende från en vanlig spåkvinna av nöjesfält eller mer specifikt... Science fiction och skräck erbjuder båda narrativ stängning och "återupprättandet av den sociala ordningen", liksom Repo Men, bara i det här fallet är den sociala ordningen som bevaras helt amoralisk och ond Grant Det slutar inte med att monstret eller utomjordiska hotet besegras, som Independence Day, Star ars, Terminator eller The ar of the orlds, men bara en bokstavlig återgång till 6 status quo och business as usual.
Repo Men är definitivt inte en tonårsfilm eller "infantiliserad" film, med starkt beroende av specialeffekter och ljus- och magiska shower, och inte heller vinner de goda i slutändan - i den mån det finns några bra killar alls. Den har inget verkligt hopp eller komplikation att erbjuda, och i denna absolut avhumaniserade framtidsvärld som saknar försonande egenskaper av något slag, kan Remys fantasitillvaro faktiskt vara att föredra framför "verkligheten". Så filmen är... CITERADE VERK Grant, Barry Keith. Liquid Metal: The Science Fiction Film Reader. Wallflower Press, Landsberg, Alison. Kennedy eds. Cybercultures Reader, andra upplagan. Routledge, Milner, Andrew. Sobchak, Victoria. Mänskligheten tycks nysta upp helt och hållet i Pi: Faith in Chaos, både skriven och regisserad av Darren Aronofsky.
Max är en briljant men socialt förlamad ung matematiker som har byggt en superdator och möjligen låst upp universums matematiska hemligheter och förklarar allt från aktiemarknaden till Gud. Den matematiska precision med vilken världen skulle fungera om detta är sant kastar en hel del tvivel om existensen av fri vilja. Men samtidigt ställer filmen frågor om verkligheten, och huruvida Maxs upptäckt verkligen kan användas på något praktiskt sätt. I slutändan blir båda frågorna omtvistade av Max förstörelse av den matematiska delen av hans hjärna. Även om detta verkar vara en handling av fri vilja, kan det också vara det naturliga och oundvikliga nästa steget i hans livs algoritm efter hans upptäckt av det heliga siffran.
Uppsatsuppmaning Detta måste vara strukturerat i MLA-format. Prompt for Transcendent Man Jag blev först medveten om Ray Kurzweil för många år sedan, men introducerades för den här dokumentären om honom av en student för några terminer sedan. Jag kände till hans bok, The Age of the Spiritual Machines, men hade fram till den tiden inte varit medveten om hans teorier om "singulariteten". Hans arbete har hjälpt miljontals människor - inte bara de av oss som använder flatbäddsskanner, utan de miljontals av dem som nu kan "läsa" på grund av hans arbete med teknik för blinda.
Dessutom kan ingen argumentera för det faktum att teknologin har upplevt exponentiell tillväxt i decennier. Det som är frågan om är precis vart denna tillväxt leder oss. Medan några av de intervjuade i dokumentären håller med om att... Detta blev en tid då visionära tänkare sa, "se, vi sa det till dig" och kunde få ytterligare stöd från inte bara aktivisttypen utan den vanliga medborgaren. Talking Points Malthusiansk dynamik överbefolkning och resursallokering blev ett fokus för futurister. Marshall McLuhan, för en, kombinerade futuristiska förutsägelser med analys av globala media- och reklamtrender. Noam Chomsky revolutionerade idén om lingvistik som ett sätt att se våra medfödda kulturella mekanismer. Science fiction-författare som Clarke, Asimov och Lem tänjde på vetenskapens gränser så långt som möjligt - och insisterade på att läsaren skulle ställa mycket svåra frågor om vad det verkligen innebär att vara människa, vad det verkligen innebär att ha en planets konservatorskap och om vi har visdomen att upprätthålla livet på jorden som vi känner det.
Kapitel 6 – Snabbspolning Arthur C. Clarke gjorde en intressant kommentar om... Apples styrelse "krävde att den inte skulle sändas", fortsätter Clow, men Apples vd Steve Jobs insisterade på att den skulle spelas, och så blev det. Clow säger att den här reklamfilmen inte bara var en parodi på Nineteen Eighty-Four; "man skulle nästan kunna tolka den här reklamfilmen som en dyster kommentar om samhället", skriver han. Det chockade "PC-världen att ägna lite mer uppmärksamhet åt sina konkurrenter inom sitt område", hävdar Clow. Sammanfattningsvis kallade TV Guide Apple-reklamen "den största reklamfilmen genom tiderna", enligt CNN. Och även om Orwells bok inte är den bästa på något sätt, har den skapat ett oändligt antal anspelningar och referenser, inklusive frasen "Big Brother", som tyvärr är med oss idag mycket mer än de flesta av oss förmodligen inser.
orks Citerad Clow, Lee. Verk Citerad Clow, Lee. Hämtad nov. Leopold, Todd. Orwell, George. Nitton åttiofyra. Medicinsk personal betjänade patienter och besökare skickligt; de var professionella, uppmärksamma och kunniga och opererade på ett no-nonsens sätt som jag respekterade och hoppas kunna efterlikna som praktiserande läkare. Den ibland förekommande språkbarriären ställde till få problem i förhållandet mellan läkare och patient medan min vän återhämtade sig på sjukhus. Kulturella skillnader i medicinsk erfarenhet kan bli problem för läkare var som helst men särskilt i det mångkulturella Amerika. Läkare som behandlar patienter från olika bakgrunder misslyckas ibland med att ta emot stora familjer för besökstid, till exempel, eller så kan läkare motstå att tillmötesgå föråldrade kvinnofientliga kulturella normer som att tilltala mannen direkt om hustruns medicinska beslut.
Språkliga hinder kan också hindra en läkares förmåga att behandla en patient på rätt sätt eller erbjuda patienten alla tillgängliga behandlingsalternativ. Medan jag var i Asien bevittnade jag de olika sätt som patienter och anhöriga interagerar med läkare, vilket speglar sociala strukturer som betonar hierarki. Metropolis, regisserad av Fritz Lang. Specifikt kommer den att jämföra filmen med essän "Metaforer om vision" av Stan Brakhage. trots att det inte finns någon färg i denna svartvita science fiction-film, kameraögat var innovativt för sin tid och påverkar fortfarande hur science fiction filmas idag - mörkt och med stor uppmärksamhet på även de minsta detaljer, som visar i detaljbyggnaderna, som var förebilder.
Det är med all säkerhet en "värld som lever med obegripliga föremål. På sitt pedantiska sätt illustrerar Brakhage vad en kameraman eller kvinna kan göra med en lins, från att spotta på den för att skapa "stadier av impressionism", till att sakta ner rörelsen och använda filter för att förbättra den slutliga bilden Brakhage Visst, Lang förstod denna filosofi,... Verk Citerad Brakhage, Stan. Roy Armes, red. Baltimore: Penguin, all-E:s uppskattning för världen och hans Eden-liknande naivitet kontra den fruktansvärda kunskap som Evas upptäckt av den levande växten som kommer att föra tillbaka mänskligheten, visar hur falska och världströtta människorna har blivit i sin konsumtion bubblor. Det finns en särskilt markant skillnad mellan all-E och den traditionella kristna visionen om gudomlig nåd som erbjuds i Bibeln, tänkte.
Frälsningsbegreppet brukar uppfattas som att stiga upp till himlen och förlora sina band till jorden. För all-E kommer dock den enda nåden när människor och roboten återvänder till planeten och återansluter med förmågan att röra sig på ett jordbundet sätt och att älska jorden, som förkroppsligas i den lilla planeten som fortfarande överlever och leder dem där. orks Citerad franska, Phillip. bevarande Genesis. Bibelporten. Verk Citerade Franska, Phillip. Datateknik är särskilt en produkt av vetenskaplig kunskap: vetenskapens framsteg och ingenjörskunskapen har lett till en ökning av den praktiska tillämpningen av kunskap. Som ett resultat har tekniken fortsatt att främja ledande innovation och modernisering.
Television är en produkt av vetenskaplig kunskap och ledde därmed till överföring av kunskap om vetenskap från en region till en annan. TV har haft en gradvis förbättring under olika tider. Till exempel, i den antika tiden var överföringen av nyheter och underhållning begränsad och endast i svart och vitt. Som man kan se i det moderna samhället har tv utvecklats från svartvita bilder till färgade fotografiska bilder Williams, förbättringen av överföringssättet för bilder... Referenser Dick, P. Random House LLC Jonze, S. Att vara John Malkovich. Universal Studios. Williams, R. Sharon Olds Vissa eviga frågor hemsöker varje människa: är vi bara kropp eller kropp och själ?
Vi föds ensamma och dör ensamma - men är vi verkligen ensamma i detta universum? Finns det en Gud? Hur djup kärlek är, hur äkta, hur verklig och kan den vara evig? Dessa fotografier förlänger ögat ytterligare, eftersom kameror i huvudsak är konstgjorda ögon och fotografierna de producerar är fysiska förlängningar av minnen. Minnen spelar en avgörande roll i förhöret av mänskligheten i Blade Runner. Medan minnen och erfarenheter spelar en grundläggande roll i identitetsbildningen, finns det tillfällen där karaktärernas minnen är helt konstruerade. Detta får en att spekulera om mänskligheten hos karaktärer som Deckard och Rachael.
Som sådana tror Rachael och Deckard bara att de är mänskliga i den mån deras minnen har tillförts dem, och intressant nog beter sig på ett ganska omänskligt sätt. Rachael är en märkligt antiseptisk individ vars enda gnista är hennes torra kvickhet. I själva verket har de tagit sin mänsklighet för given, och det är inte förrän två saker inträffar som de börjar processen att förvärva den. För det första avslöjas Rachael som en replikant efter att ha utsatts för ett långt Voight-Kampff-test av Deckard och för det andra börjar Deckard bli kär i Rachael under loppet av hans sökande efter de saknade replikanterna.
För att återgå till ögonmotivet, det finns flera tillfällen i filmen där vi ser ett konstigt gyllene sken i karaktärernas ögon. En retrospektiv analys av filmen avslöjar att de glödande karaktärerna är replikanter. Men medan Scott har erkänt giltigheten av betydelse för förhållandet mellan ögonen och replikanterna, stöder han en annan uppfattning: jag försökte också säga att ögat verkligen är det viktigaste organet i människokroppen. En glödande mänsklig näthinna verkade vara ett sätt att påstå det. Sammon Med tanke på människornas ganska håglösa uppträdande i Blade Runner och replikanternas känslomässiga omfång, verkar glöden från dessa ögon antyda att replikanterna har börjat utveckla mänskliga egenskaper, eftersom de brinner med en passionerad intensitet som verkar har släckts inom människor.
TYRELL: Ljuset som brinner dubbelt så starkt brinner hälften så länge. Och du har bränt så mycket, väldigt starkt, Roy. Roy och hans andra flyktiga replikanter, trots att de är medvetna om deras simulerade biologi, uttrycker sig över en mängd personligheter: kortlynthet Leon, busighet Pris och grovhet Zhora medan Rachael och Deckard bara verkar gå igenom livets rörelser. Som sådana verkar de dra mycket större personlig berikning från sina minnen än vad Deckard och Rachael gör, och känner sig ännu starkare över sina liv med tanke på hur ändliga de är.
När Roy erkänner det verkliga skälet att träffa sin skapare, att begära en längre livslängd, svarar Tyrell med anmärkningen att det inte är möjligt, även om det med tanke på den avklippta karaktären av hans svar och den ganska teknocentriska förklaringen är oklart om Tyrell är ange sanningen eller bara avslå begäran. Oavsett vilket, mördar Roy Tyrell genom att sticka ut ögonen, nästan som för att antyda att när han leker Gud med Roy, saknar Tyrell mänsklighet och själ. Ovannämnda ental som Batty yttrar före sin död fyller en annan funktion. Inte bara är hans erfarenheter och minnen anmärkningsvärda för deras kvalitet, utan de är värdefulla för honom i den mån de bekräftar att hans liv, trots dess korthet, levdes med förtjänst och värde. Eftersom replikanter som Batty har en mycket kortare livslängd än vad människor gör, kommer de oundvikligen att uppskatta livet mer och försöka få ut det mesta av det på ett sätt som människor eller åtminstone individer som antar att de själva är människor inte gör det.
Blade Runner hävdar att mänskligheten långt ifrån bara är ett biologiskt tillstånd, utan ett känslomässigt och psykologiskt. Minnen spelar en avgörande roll i utvecklingen av vår självbild, men utan en stor uppskattning eller en känslomässig koppling till dem är vår mänsklighet ogiltig.
No comments:
Post a Comment