Monday, February 28, 2022

Hur man skriver en beskrivande uppsats

Hur man skriver en beskrivande uppsats



Hem Slumpmässig bläddring i artiklar Kurser Nytt om wikiHow Enkla sätt att hjälpa till att godkänna frågor Fixa stavningsquiz-appen Fler saker att prova Läs uppsatsen högt. De flesta utbildningsinstitutioner kräver att alla väsentliga fakta, hur man skriver en beskrivande uppsats, citat och annat stödmaterial i en uppsats refereras i en bibliografi eller verk som citeras webbsida i slutet av textinnehållet. Hur kan jag identifiera en beskrivande essäfråga? Gränserna för min trädgård må vara små, men det finns en hel värld i den, och det är en jag aldrig kommer att tröttna på att bo i. Skriv en stark introduktion.





Vad är en beskrivande uppsats?



Publicerad den 30 juli av Jack Caulfield. Reviderad den 6 december, En beskrivande uppsats ger en levande, hur man skriver en beskrivande uppsats, detaljerad beskrivning av något - i allmänhet en plats eller ett föremål, men möjligen något mer abstrakt som en känsla. Den här typen av uppsatser, som den berättande uppsatsen, är mer kreativ än de flesta akademiska skrivande. Beskrivande essäer testar din förmåga att använda språk på ett originellt och kreativt sätt, för att förmedla till läsaren en minnesvärd bild av vad du än beskriver. De är vanligtvis tilldelade som skrivövningar på gymnasiet och i kompositionsklasser. Innehållsförteckning Beskrivande essäämnen Tips för att skriva beskrivande Beskrivande essäexempel Vanliga frågor om beskrivande essäer. De kommer ofta att be dig beskriva något utifrån din egen erfarenhet.


Tänk på föremål och platser du känner väl, som framkallar specifika känslor eller förnimmelser och som du kan beskriva på ett intressant sätt. Nyckeln till att skriva en effektiv beskrivande uppsats är att hitta sätt att väcka ditt ämne till liv för läsaren. Använd bildspråk, sensoriska detaljer och starka ordval för att skapa en minnesvärd beskrivning. Bildspråk består av enheter som metafor och liknelse som använder ord på icke-bokstavliga sätt för att skapa en minnesvärd effekt. Här har vi använt en liknelse för att jämföra parken med ett ansikte och träden med ansiktshår. En annan viktig aspekt av beskrivande skrivande är användningen av sensoriska detaljer. Det betyder att man inte bara hänvisar till hur något ser ut, hur man skriver en beskrivande uppsats, utan också till hur man skriver en beskrivande uppsats, ljud, beröring och smak.


Även när ditt ämne är mer hur man skriver en beskrivande uppsats, du kanske hittar ett sätt att införliva sinnena mer metaforiskt, som i denna beskrivande uppsats om rädsla. Att skriva beskrivande innebär att man väljer sina ord noggrant. Användningen av effektiva adjektiv är viktig, men det är också ditt val av adverb, verb, hur man skriver en beskrivande uppsats, och även substantiv. Försök att titta igenom dina meningar för att hitta platser där ett annat ord skulle förmedla ditt intryck mer exakt eller levande. Att använda en synonymordbok kan hjälpa dig att hitta alternativa ordval. Överanvändning av en synonymordbok kan resultera i löjliga meningar som den här:.


Se ett exempel. På söndagseftermiddagar spenderar jag gärna min tid i trädgården bakom mitt hus. Trädgården är smal men lång, en grön korridor som sträcker sig från husets baksida, och jag sitter på en gräsmatta längst in för att läsa och koppla av. Jag är i mitt lilla fridfulla paradis: trädets skugga, känslan av gräset på mina fötter, fiskens milda aktivitet i hur man skriver en beskrivande uppsats bredvid mig. Min katt korsar trädgården smidigt och hoppar upp på staketet för att undersöka den från ovan. Från sin abborre kan han vaka över sitt lilla kungarike och hålla ett öga på grannarna. Därmed är jag ensam kvar med fisken, vars hela värld är dammen vid mina fötter. Fisken utforskar dammen varje dag som för första gången, provocerar och inspekterar varje sten.


Jag känner ibland likadant med att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter – en ny fågel som sitter i trädet, gräsets tillväxt och rörelsen hos insekterna som den skyddar... När jag sitter ute i trädgården känner jag mig lugn. Jag känner mig hemma. Och ändå känner jag alltid att det finns mer att upptäcka. Gränserna för min trädgård kan vara små, hur man skriver en beskrivande uppsats, men det finns en hel värld i den, och det är en jag aldrig kommer att tröttna på att leva i. Den viktigaste skillnaden är att en berättande essä är designad för att berätta en komplett historia, medan en beskrivande essä är avsedd att förmedla en intensiv beskrivning av en viss plats, objekt eller koncept.


Berättande och beskrivande uppsatser låter dig både skriva mer personligt och kreativt än andra typer av uppsatser och liknande skrivfärdigheter kan gälla för båda. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter. Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Få feedback om språk, struktur och formatering Professionella redaktörer korrekturläser och redigerar din uppsats genom att fokusera på: Akademisk stil Vaga meningar Grammatik Stilkonsekvens Se ett exempel.


Jag ibland hur man skriver en beskrivande uppsats samma sak om att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter – en ny fågel uppflugen i trädet, gräsets tillväxt och rörelsen hos insekterna som den skyddar... Sitter. ute i trädgården känner jag mig lugn. Hur kommer jag på ett ämne för min beskrivande uppsats? Är den här artikeln till hjälp? Jack Caulfield Jack är en britt baserad i Amsterdam, med en MA i jämförande litteratur. Han skriver och redigerar för Scribbr, och läser mycket böcker på fritiden. Andra elever gillade också. Det är en personlig och kreativ typ av uppsats som testar din förmåga att skapa en tydlig och engagerande berättelse.


Hur man skriver en litterär analysuppsats En steg-för-steg-guide Litteraturanalys innebär att noggrant studera en text och diskutera hur mening förmedlas genom saker som bildspråk, ton och perspektiv. Hur man skriver en expository essä En expository essä ger en förklaring av ett ämne. Vad är ditt plagiatpoäng? Scribbr Plagiat Checker.





uppsats om bästa lärare



Att skriva beskrivande innebär att man väljer sina ord noggrant. Användningen av effektiva adjektiv är viktig, men det är också ditt val av adverb, verb och även substantiv. Försök att titta igenom dina meningar för att hitta platser där ett annat ord skulle förmedla ditt intryck mer exakt eller levande. Att använda en synonymordbok kan hjälpa dig att hitta alternativa ordval. Överanvändning av en synonymordbok kan resultera i löjliga meningar som den här:. Se ett exempel. På söndagseftermiddagar spenderar jag gärna min tid i trädgården bakom mitt hus. Trädgården är smal men lång, en grön korridor som sträcker sig från husets baksida, och jag sitter på en gräsmatta längst in för att läsa och koppla av. Jag är i mitt lilla fridfulla paradis: trädets skugga, känslan av gräset på mina fötter, fiskens milda aktivitet i dammen bredvid mig.


Min katt korsar trädgården smidigt och hoppar upp på staketet för att undersöka den från ovan. Från sin abborre kan han vaka över sitt lilla kungarike och hålla ett öga på grannarna. Därmed är jag ensam kvar med fisken, vars hela värld är dammen vid mina fötter. Fisken utforskar dammen varje dag som för första gången, provocerar och inspekterar varje sten. Jag känner ibland likadant med att sitta här i trädgården; Jag känner platsen bättre än någon annan, men när jag återvänder känner jag mig fortfarande tvungen att uppmärksamma alla dess detaljer och nyheter – en ny fågel som sitter i trädet, gräsets tillväxt och rörelsen hos insekterna som den skyddar... När jag sitter ute i trädgården känner jag mig lugn.


Jag känner mig hemma. Och ändå känner jag alltid att det finns mer att upptäcka. Gränserna för min trädgård må vara små, men det finns en hel värld i den, och det är en jag aldrig kommer att tröttna på att bo i. Den viktigaste skillnaden är att en berättande essä är designad för att berätta en komplett historia, medan en beskrivande essä är avsedd att förmedla en intensiv beskrivning av en viss plats, objekt eller koncept. Berättande och beskrivande uppsatser gör att du båda kan skriva mer personligt och kreativt än andra typer av uppsatser, och liknande skrivfärdigheter kan gälla för båda. Låt en språkexpert förbättra ditt skrivande. Kontrollera ditt papper för plagiat om 10 minuter.


Gör kontrollen. Generera dina APA-citat gratis! APA Citation Generator. Få feedback om språk, struktur och formatering Professionella redaktörer korrekturläser och redigerar din uppsats genom att fokusera på: Akademisk stil Vaga meningar Grammatik Stilkonsekvens Se ett exempel. Skriv sedan ner en lista med sensoriska detaljer om ämnet, som hur det låter, luktar och känns. Efter den här brainstormingsessionen, beskriv uppsatsen, dela upp den i en introduktion, 3 stycken brödtext och en slutsats. Öppna med en levande introduktion som använder sensoriska detaljer, presentera sedan ditt examensarbete, vilket resten av din uppsats bör stödja.


Stärk din uppsats ytterligare genom att använda metaforer och liknelser för att beskriva ditt ämne och de känslor det väcker. Fortsätt läsa för att lära dig hur du lägger sista handen på din uppsats! Hjälpte denna sammanfattning dig? Ja Nej. Logga in Social inloggning fungerar inte i inkognito- och privata webbläsare. Logga in med ditt användarnamn eller e-postadress för att fortsätta. wikiHow-konto. Inget konto ännu? Skapa ett konto. Community Dashboard Skriv en artikel Begär en ny artikel Fler idéer Redigera den här artikeln. Kurser Ny teknisk hjälp Pro Nya expertvideor Om wikiHow Pro Upgrade Logga in.


Hem Slumpmässig bläddring i artiklar Kurser Nytt om wikiHow Enkla sätt att hjälpa till att godkänna frågor Fixa Staving Quiz App Fler saker att prova Vi använder cookies för att göra wikiHow bra. Genom att använda vår sida godkänner du vår cookiepolicy. Cookie-inställningar. wikiHow är där pålitlig forskning och expertkunskap möts. Lär dig varför folk litar på wikiHow. Kategorier Utbildning och kommunikation Högskola Universitet och forskarutbildning Akademiskt skriva uppsatser Hur man skriver en beskrivande uppsats. Ladda ner artikel Utforska den här artikelns delar. relaterade artiklar.


Artikelsammanfattning. Medförfattare av Jake Adams Senast uppdaterad: 25 augusti, referenser godkända. Del 1. Välj en person att beskriva. Ett alternativ för ett ämne är att beskriva en person som du känner väl i ditt liv. Det här kan vara en familjemedlem som din mamma eller din pappa. Det kan också vara en bästa vän, en kollega eller en mentor. Välj en person som du har mycket att skriva om så att du har tillräckligt med material för uppsatsen. Du kan skriva om en karaktär i ditt favoritprogram eller tv-spel. Välj en plats eller ett objekt att beskriva. Ett annat alternativ är att fokusera på en specifik plats eller föremål som du har starka känslor för. Det här kan vara en plats som din gymnasieskola, din arbetsplats eller ditt barndomshem.


Du kan också skriva om ett viktigt arvegods eller en gåva från en vän. En annan variant på det här alternativet är att skriva om en påhittad plats eller ett föremål, som den fantastiska skolan i din favoritbok eller trollstaven från ditt favoritprogram. Välj en känsla att beskriva. Vissa beskrivande essäer handlar om en känsla som du kopplar till eller relaterar till. Du kan välja en stark känsla som ilska, saknad, lust eller ilska. Du kan sedan försöka beskriva känslan med dina egna erfarenheter av den. Dessa känslor kan skapa kraftfulla beskrivande essäer. Bli inte alltför teknisk eller jargong-y med de ord du väljer.


Gör en lista med sensoriska detaljer om ämnet. När du har valt ditt ämne ritar du fem kolumner på ett papper eller ett worddokument på din dator. Du kan sedan använda dessa anteckningar i din uppsats. Del 2. Beskriv uppsatsen i avsnitt. Organisera uppsatsen genom att skapa en kort disposition. Gör detta i avsnitt: inledning, brödtext och avslutning. Standarden är att ha en uppsats i fem stycken, ett stycke för introduktion, tre stycken för brödtext och ett för avslutning. Men du kan också prova att ha avsnitt istället, så att du kan ha så många stycken du vill för uppsatsens brödtext.


Skapa ett examensarbete. Ett examensarbete är nyckelidén eller temat för uppsatsen. Den anger syftet med uppsatsen och fungerar som vägledning för resten av uppsatsen. Avhandlingens uttalande bör finnas i din inledning och återges i din slutsats. Skriv en stark introduktion. Inledningen till den beskrivande uppsatsen bör sätta scenen och introducera läsaren till ämnet. Använd listan med sensoriska detaljer för att beskriva ämnet. Avsluta sedan inledningen med ditt examensarbete. Hon är en hård beskyddare och en mystisk kvinna för mina systrar och jag. Beskriv ämnet med levande adjektiv. Använd adjektiv som uttrycker känslor. Var så specifik du kan. Använd metaforer och liknelser.


Metaforer är när man jämför en sak med en annan. Använd metaforer för att visa läsaren vad du tycker om ämnet, istället för att bara berätta för läsaren hur du känner. Diskutera dina känslor och tankar om ämnet. Var inte rädd för att uttrycka dina känslor i din uppsats. Känner du glädje, sorg, arg eller avsky för ämnet? Hur reagerar du känslomässigt på ämnet? Avsluta uppsatsen med en stark avslutning. Din slutsats bör knyta ihop alla tankar i din uppsats. Återge ditt avhandlingsuttalande i slutsatsen och avsluta med en stark sista mening.


Lägg inte till något nytt till din uppsats i slutsatsen. Utvärdera helt enkelt dina tankar i uppsatsen och avsluta med ett kort, sista uttalande. Del 3. Läs uppsatsen högt. När du har slutfört ett utkast till uppsatsen, läs det högt för dig själv. Lyssna efter obekväma eller oklara meningar. Ringa in dessa meningar så att du kan ändra dem senare. Be dem meddela dig om det finns några oklara eller vaga meningar i uppsatsen. Visa uppsatsen för andra. Visa utkastet för kamrater, lärare, familjemedlemmar och mentorer. Fråga dem om de tycker att uppsatsen är beskrivande och full av sensoriska detaljer. Låt dem berätta för dig om de fick en tydlig bild av ämnet i slutet av uppsatsen. Detta kommer bara att göra din uppsats starkare. Revidera uppsatsen för klarhet och längd.


Gå igenom uppsatsen och ta bort alla meningar som inte känns nödvändiga för uppsatsen. Ersätt eventuella svaga adjektiv med starka adjektiv. Se till att dina beskrivningar av ämnet är tydliga och lätta att följa. Lägg till mer detaljer i tidningen eller ta bort onödigt innehåll för att nå ordantalet. Jake Adams akademisk handledare. Jake Adams.

No comments:

Post a Comment